2003:
-
Er is een
fraudegevoelige reïntegratiesubsidie ingevoerd.
-
We weten niet hoeveel
gemeenschapsgelden worden misbruikt voor particuliere verzekeraars
(IWI)
-
Honderdduizenden
uitkeringsgerechtigden zijn de dupe.
-
Terwijl fraude door
werknemers al jarenlang vrijwel onmogelijk is wordt via regerend
politici en de media de suggestie van uitkeringsgerechtigden als
onwillige nietsnutten versterkt.
-
Uit angst voor ontslag
bij de huidige recessie neemt de instroom van claimgerechtigden
sterk af. Wie zich niet meldt krijgt geen uitkering, maar blijft wél
gespaard voor gesignaleerde wanpraktijken.
-
Juni: Het UWV verbouwt
deel van nieuwbouw met 'marmer en vruchtenhout'. Onwaar, niets aan
de hand, zegt de voorzitter van de Raad van Bestuur. De minister
belooft eind juni bliksemsnel onderzoek dat eerst najaar - en zonder
weerwoord - rapporteert. Dat pleitte niet geheel vrij. De Minister
vraagt de bestuursleden om op te stappen. Zij weigerden en zijn
geschorst, ze ontkennen. De vraag is of zij naast een WW-uitkering
ook nog een bovenwettelijke gouden handdruk hebben ontvangen.
-
Juli: Het UWV gaat
alvast 3.600 van de 22.000 medewerkers ontslaan. Dit is exclusief de
gevolgen van nieuwe wetgeving. Niet alleen voor de kwaliteit, óók
voor de kwaliteit van de uitvoering wordt gevreesd
-
Oktober: Wet
Poortwachter "ondeugdelijk, strijdig met rechtszekerheid en met
mensenrechten, en bevat oncontroleerbaar uitgewerkte sancties zonder
rechtsgarantie".
-
November:
Discriminerende dubbele keuring van bepaalde groepen gaat niet door.
Het enige doel was om keuringsartsen aan het werk te houden. Het UWV
claimt dank zij de recessie en de wet Poortwachter betere
efficiency, een daling WAO, toename WW en een 39%
reïntegratieresultaat. Onafhankelijke controle op dit ridicule
'zelfonderzoek' ontbreekt. Het 'omboeken' van WAO-ers tot WW-ers
blijft onbelicht.
2004:
-
Februari: WAO-Keuringen
verlopen nog steeds chaotisch. Nog steeds zijn er achterstanden
-
Nieuwe onderzoeken rapporteren op 16 februari: Verspilling van €3,6
mln. en onwaarheden door de directie.
-
April: Er zijn
selectieve keuringen verricht. Die zouden zijn uitgevoerd om
achterstanden in te lopen
-
Juni: Het UWV verspilt
tientallen miljoenen aan ingehuurde specialisten. De Minister komt
weg met: "Het geld is juist geboekt".
-
Juni: De nieuwe
keuringsnormen zijn nog niet bekend. Straks weten artsen niet hoe ze
moeten (her)keuren
-
Augustus: Reorganisaties
bij het UWV leidden tot verdubbeling van het aantal bezwaren van
klanten
-
Augustus: Het UWV huurde
voor tonnen aan euro's schnabbelende journalisten in.
-
November. Het is niet bekend wat het UWV
precies doet voor zogenaamde werklozen. Het reïntegratieresultaat
is onvindbaar, aldus de Algemene Rekenkamer. Komt er geen
onderzoek naar de klachtenreeks over fraude met honderden miljoenen
aan reïntegratiebudgetten?
-
Desondanks beweert het UWV dat zelfs bij
de zwakke economie in een reïntegratie-traject maar liefst 80.000
uitkeringsgerechtigden een veel betere kans op een betaalde baan
hebben.
-
Dat het CBBS is
ingevoerd zonder behoorlijke proefperiode. Keuringsresultaten
blijken niet reproduceerbaar. De uitkomsten van de massale
herkeuringen zijn mogelijk waardeloos. Het betreft jaarlijks vele
tienduizenden zaken. Dit blijkt op 29 november uit een uitspraak van
de Centrale Raad van Beroep. De Rechter oordeelde het CBBS
onzorgvuldig en ondeugdelijk. De Raad zegt - evenals sedert
jaren deze website en
het rapport - dat het sinds 1 januari 2002 ingevoerde
beoordelingssysteem voor WAO'ers bij het vaststellen van de
verdiencapaciteit van de cliënt onzorgvuldig en ondeugdelijk is. De
Raad stelde daarom een ultimatum aan uitvoeringsinstantie UWV. Als
deze niet voor 1 juli 2005 alle onvolkomenheden uit het systeem
hebben gehaald, dan gaan alle besluiten waartegen WAO'ers bezwaar
hebben aangetekend van tafel. UWV gaat echter gewoon door met de
keuringen. Het oordeel van Artsen en het CBBS staat op basis van het
dossier tevoren vast. Een schriftelijke beschikking hiervan zou
miljoenen herkeuringskosten en onnodig theater tegenover
uitkeringsgerechtigden kunnen besparen.
Ook de Raad van State
begrijpt niet hoe keuringsartsen kunnen bepalen of iemand "volledig
en duurzaam" arbeids(on)geschikt is, en dus recht heeft op een
WAO-uitkering. Het regerings-adviesorgaan wil daarover uitleg van de
minister. Pas daarna geeft de raad een oordeel. In 2006 wordt de
huidige WAO vervangen door de zogeheten WIA. Die moet het
aantal arbeidsongeschiktheids-uitkeringen beperken. De minister is
niet verplicht om uitleg te geven aan de Raad.
2005:
-
De Raad van State ziet op 27
januari dat de nieuwe WIA duurder uitpakt dan de oude en dat de
hogere inkomens evenals voorheen bevoordeeld worden.
-
Het UWV meldt niet op tijd te
zijn met de invoering van de WIA per 1 januari 2006. De jarenlang
slepende reorganisaties zijn niet klaar. Het nieuwe
automatiseringssysteem werkt na jaren nog steeds niet. De
Belastingdienst
voorziet problemen met de Premieheffing.
-
Op 3 maart komt opnieuw
onrust bij het UWV naar buiten: artsen en arbeidsdeskundigen treden
in diverse media naar buiten omdat zij hun werk niet langer met hun
geweten en hun gedragscode kunnen rijmen. Zij blijven intussen uit
angst voor hun baan die immorele arbeid verder uitvoeren. Hun
beroepsgroepen volstaan op laffe wijze met klagen.
-
11 maart blijkt dat
slechts de helft van de geplande herkeuringen heeft plaatsgehad.
Terwijl men binnenkort weer enkele honderden keuringsartsen zal
ontslaan gaat men later dit jaar tegelijkertijd kostbare
uitzendartsen bij bijvoorbeeld arbodiensten - gelieerd aan
particuliere verzekeraars - inhuren.
-
In maart verlangen de
particuliere verzekeraars plotseling een startfonds als reserve
om per 1 januari aanstaande met het UWV in de nieuwe wet te kunnen
concurreren.
-
April: de UWV-top weet
niet wat er intern leeft. Binnen UWV heerst
eenrichtingscommunicatie, onoorbare druk op deskundigen, en ook
dreiging met ontslag. De Klokkenluiderregeling werkt niet. Er zijn
veel klachten, ook over onfatsoenlijke vragen naar de (financiële)
privé-sfeer van verzekerden. Sjoemelen lijkt goed voor de carrière.
-
De jarenlange
verspilling van geld en menskracht (UWV, medici, arbeidsdeskundigen,
advocatuur, rechterlijke macht), de grootschalige levenslange
onnodige beschadiging van goedwillende uitkeringsgerechtigden
(herstelvermogen, resterend arbeidsvermogen) krijgt nog steeds
onvoldoende aandacht.
-
Onverminderd krijgen talloze
goedwillende uitkeringsgerechtigden sancties bij fouten, terwijl
zelfs voor het UWV de regels onwerkbaar zijn. Het UWV en de
medewerkers blijven ook na jarenlange grove fouten en overtredingen
vrij van elke strafsanctie.
-
April: Teveel UWV-artsen
stellen onfatsoenlijke vragen naar de (financiële) privé-sfeer van
verzekerden of intimideren verzekerden op schandalige wijze. UWV gaf
de nabestaanden geen antwoord op de klacht na schandalig optreden
van een Leidse UWV-arts.
-
Augustus: Nog niet de
helft van het aantal herkeuringen wordt gehaald. Na eerder massaal
ontslag moet men nu weer artsen werven.
-
Op 24 augustus 2005
staan directeur Jan de Jonge en de raad van bestuur voor de Rechter.
De directeur beschuldigt de raad van bestuur van malversaties,
geldverspilling, witwas-praktijken en vriendjespolitiek. De raad van
bestuur ontkent, de directeur zou zich hebben gedragen als een
'ongeleid projectiel'. Gevreesd wordt voor opnieuw hoge
(afvloei)kosten. In december wees de Rechter de eis af.
-
September: de herkeuring
mag een jaar langer - tot 1 juli 2007 - gaan duren.
-
22 december: Het
eerder ondeugdelijke verklaarde CBBS is volgens de Rechter nog
steeds niet in orde
-
UWV-ers doen te weinig
moeite om verzekerden niet als objecten te blijven behandelen.
2006:
-
Verzekeringsarts P.
Tennissen coördineerde begin 2006 het protest van 240 artsen binnen
het UWV naar de directie tegen de absurde keuringspraktijk. Zij
rapporteerden "een ernstige vertrouwenscrisis tussen het
(top)management en de werkvloer, in ieder geval met de artsen". Er
dreigde een staking. Maar de directie stelde Teunissen later dit
jaar op non-actief en onderdrukte tot heden de stakingsdreiging.
Zeer veel UWV-artsen durven geen ontslag te nemen, of houden zich
stil, bang om ontslagen te worden. De kans op emplooi buiten het UWV
is namelijk gering.
-
4 januari. De stichting
Collectieve Rechtsvordering (CORV) begint een gecombineerde
bodemprocedure tegen de Nederlandse staat en uitkeringsinstantie
UWV. De stichting noemt de herkeuringsoperatie "niet alleen
buitengewoon onrechtvaardig en een samenleving als de onze
onwaardig, maar ook onrechtmatig''.
-
18 januari. De Inspectie
Werk en Inkomen (IWI) twijfelt aan de betrouwbaarheid van de cijfers
CWI en UWV. Inzicht in de prestaties van CWI en UWV ontbreekt. In
hoeverre uitkeringen op tijd uitbetaald worden, en of mensen die een
WW-uitkering aanvragen wel hulp krijgen bij het vinden van werk is
daarom nu onbekend.
-
19 januari. Steeds meer
Rechtbanken wijzen herkeuringsresultaten af. Ze zeggen -
evenals deze website en
het rapport -
dat het sinds 1 januari 2002 ingevoerde (her) beoordelingssysteem
"onvoldoende inzichtelijk, onvoldoende
verifieerbaar en onvoldoende toetsbaar" is. Er is intussen
rechtsongelijkheid, als voor wie om financiële of andere redenen
niet naar de Rechter komt verlies van uitkering zeker niet wordt
teruggedraaid. Tot heden blijft de minister alle bezwaren afwijzen.
Als men in het gelijk wordt gesteld moet het UWV
de kosten van een advocaat betalen.
-
17 en 18 februari. De tevredenheid bij klanten van het UWV is ver
beneden de maat:
Slechte bejegening, loze beloften doen, langs elkaar heen werken,
vragen niet beantwoorden, onduidelijk en fout informeren,
onbegrijpelijke uitkeringsspecificaties, onzorgvuldigheid, moeizaam
fouten herstellen, van het kastje naar de muur sturen, toegezegde
voorschotten niet overmaken, problemen niet oplossen, traag
uitbetalen, beslissen en informeren. Stroperige bureaucratie,
traagheid en fouten leiden voor zeer veel hulprechthebbenden tot
immense stress en onzekerheid, verlies van huur- en/of zorgtoeslag,
gezondheidsgevolgschade voor hun huisgenoten, echtscheidingen, en
dakloosheid.
Opmerking: In hoeverre hieruit zelfdodingen en gezinsdrama's
voortvloeiden is nooit onderzocht.
Als vóór 1 december de misstanden niet opgelost zijn bij het UWV,
zou de PvdA een motie van wantrouwen indienen. Rond die datum was
het kabinet al 2 maal gevallen. Wat dat betreft was voor het UWV de
druk van de ketel.
-
21 december. Het UWV
krijgt opnieuw langer de tijd - ditmaal bijna een jaar - om mensen
met een WAO-uitkering te herkeuren. In plaats van 1 juli 2007 moet
de herkeuringsoperatie nu op 1 april 2008 zijn afgerond. UWV gaat
ook zorgen voor betere informatie aan de betrokkenen. Nog 150.000
mensen wachten op een herbeoordeling.
-
22 december. Inspectie Werk en
Inkomen rapporteert grote twijfels over ingrijpend
WIA-automatisering-systeem. Het project wordt toch doorgezet.
-
27 december. Rechtbanken wijzen
onbevoegde herkeuringen af.
-
Paul Ulenbelt, SP meldt: ¨Naar schatting
60.000 herbeoordelingen zijn onrechtmatig uitgevoerd als het hoogste
rechtscollege de uitspraken van de drie rechtbanken overneemt.¨ Als een
verzekeringsarts in opleiding het onderzoek heeft gedaan moet zijn of
haar supervisor het verzekeringsonderzoek medeondertekenen en moet
duidelijk zijn waaruit de supervisie heeft bestaan. Mensen die door de
herbeoordeling zijn benadeeld zouden volgens hem bij het UWV herziening
van de beslissing moeten vragen, ook als de bezwaar- en beroepstermijn
van 6 weken is verlopen. ¨De vaststelling dat het
verzekeringsgeneeskundig onderzoek door een onbevoegde is uitgevoerd is
een nieuwe omstandigheid die een herziening rechtvaardigt.¨
Bij het BIG-register is na te gaan als een verzekeringsarts niet is
geregistreerd. Meld dan schriftelijk aan het UWV met al uw gegevens en
de mededeling dat u geconstateerd heeft dat de verzekeringsarts niet
geregistreerd is en dat u om herziening van de herbeoordeling vraagt.
De rechtbank in Roermond en 's-Hertogenbosch hebben namelijk
geoordeeld dat WAO-herbeoordelingen alleen door geregistreerde
verzekeringsartsen mogen worden uitgevoerd. Eerder kwam de rechtbank in
Alkmaar tot dezelfde conclusie.
2007:
-
9 januari. Nieuwsmedia
melden onderzoeksresultaat over de ziektewet: De Reïntegratie van
gedeeltelijk arbeidsongeschikte zieken faalt. De meerderheid is na 2
jaar ontslagen of zelf vertrokken.
-
28 januari. Minister de
Geus staat alleen met zijn trots op de bereikte resultaten. De
overgrote meerderheid van de na herkeuring weer gezond verklaarde
WAO-ers komt - ondanks de bloeiende economie - niet duurzaam aan het
werk. Werkgevers hebben het soms geprobeerd, maar weten dat
met deze aan de lopende band 'genezen gestempelden' niet te werken
valt. Ook wantrouwen zij het 'reïntegratiecircus', en zelfs de
subsidies.
2008:
-
Eind januari. Logica levert het
WIA-systeem op dat voldeed aan de specificaties, maar niet
werkend bleek.
-
17 juni. Minister Donner van Sociale
Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat UWV het WIA-systeem staakt
dat inmiddels 87 miljoen euro had gekost. Met Logica werd daar
ruim 2,5 jaar aan gewerkt zonder uitzicht op werkbaar resultaat.
-
Uit openbare informatie in de afgelopen
jaren blijkt opnieuw voorbeeld hoe automatisering niet zou moeten.
Terwijl de projecttoekenning onder een - zoals in Nederland
inmiddels gangbaar geworden - belangenverstrengeling tussen
opdrachtgever, ministerie, ICT-organisaties en politici, heeft
plaatsgevonden. Partijen wassen publiekelijk hun handen in onschuld.
UWV vraagt zich achteraf af of wetswijzigingen in de WIA wel in een
automatiseringssysteem waren te vangen. Uitvoerenden verwijten
elkaar over en weer.
-
Zowel het UWV als de Inspectie Werk en
Inkomen hebben een onderzoek ingesteld.
-
18 december. UWV vond
het nodig een sponsorcontract te sluiten met schaatser Shani Davis.
Omdat het schort aan de naamsbekendheid. Het was inderdaad een
tijdje heel stil rond het UWV. Vinden we straks de top van het UWV
met hun dierbare relaties in de VIP-boxen? De premiebetalers zijn
niet blij. Het wachten is nu op een joint-venture met de zorg- en
pharma-industrie om uitkeringsgerechtigden met voorrang topfit aan
het werk te krijgen.
2010:
2011:
-
De uitkeringsinstantie
geeft 200% van het eerste halfjaarsbudget (132 in plaats van
63 miljoen euro) uit aan re-integratie van werklozen.
-
De Minister van Sociale
Zaken wijst eind juni drie externe bestuurders aan om orde op zaken
te stellen bij het in financiële problemen geraakte
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen UWV. Volgens Donner is
er "mogelijk sprake is van meer dan een incidenteel probleem". En
spreekt van "mogelijke tekortkomingen in de wijze van besturing en
controle op het functioneren van het uitvoeringsapparaat van het
UWV".
-
Er is intern vergeefs
gewaarschuwd dat de invoering van het ict-project voor
vereenvoudigde loonaangifte tot miljoenen correctieberichten leidde.
2012:
2017 tot heden:
-
De problemen zijn gebleven. De
grootschalige
verspilling van geld en menskracht (medici, arbeidsdeskundigen,
advocatuur, rechterlijke macht en medewerkers) en de schade aan goedwillende
uitkeringsgerechtigden blijft.
Bronnen:
-
Rapport
Arbeidsongeschiktheid, Ziekte en Letsel
- NOAB, MKB, UWV, CWI, IWI
- Rapport Ernst & Young, juni 2002
- Sociaal Maandblad Arbeid, week 44, 2003
- UWV-bestuurder Annette Dumig, september 2004
- Algemene Rekenkamer, november 2004, 2017
- Deskundigen
- UWV-medewerkers
- Media
Crisis UWV; Op weg naar Opheffing
WIA: Op weg naar Afschaffing
Kik op het plaatje voor meer inzicht:
het Verzekeringsganzenbordspel...

|